آخرین اخبار : 

۱۰ دلیل هوشمندانه برای انتخاب یونیتی

بر اساس آمار و اطلاعات موجود، حدود ۴۵% از فهرست ۱۰۰۰ عنوان برتر مارکت های بازی در سال های اخیر، با انجین (موتور بازی سازی) یونیتی تولید شده اند. این انجین کارآمد توانسته بر بازار جهانی انجین های بازی سازی تسلط یابد و انتخاب اول توسعه دهندگان بازی، از استودیوهای بزرگ و قدرتمند (AAA) گرفته تا استودیوهای کوچک و مستقل، باشد.

با این وجود، توسعه دهندگان تازه کار بازی ها، اغلب می پرسند: “یادگیری انجین یونیتی آسان است یا سخت؟” یا “اگر من یونیتی را یاد بگیرم، آیا می توانم در یک استدیوی بازی سازی کاری بدست آورم؟” یا “آیا انجین یونیتی خروجی با کیفیتی دارد؟” و … برای پاسخگویی به این پرسش ها، یک بار برای همیشه، ما به اینکه چرا استفاده از یونیتی Unity انتخاب هوشمندانه ای هست، نگاهی انداخته ایم.

۱# یونیتی برای همه (تقریبا) رایگان است.

یونیتی، در نسخه “شخصی – Personal” اش، برای استفاده و دانلود کاملا رایگان است. اما ماجرا به اینجا ختم نمی شود؛ شما می توانید یک بازی کامل با یونیتی بسازید و آن را بدون پرداخت حتی یک ریال، در اپ استورها به فروش برسانید. این ویژگی کلیدی، همسو با تلاش های یونیتی برای تشویق توسعه دهندگان مستقل است، بنابراین در نسخه “شخصی” هیچ چیزی را از دست نخواهید داد.

بله، تقریبا رایگان و کامل، البته شرکت یونیتی یک شرط بازدهی مالی در نظر گرفته است: اگر شما شرکتی باشید که بیش از ۱۰۰ هزار دلار در سال درآمد دارد، نیاز هست که نسخه خود را از “شخصی” به یونیتی “پلاس – Plus” با پرداخت ماهیانه ۳۵ دلار به شرکت یونیتی (یا نسخه “پرو – Pro” با پرداخت ماهیانه ۱۲۵ دلار در صورتی که سود شما ۲۰۰ هزار دلار در سال باشد) ، ارتقا دهید.

پس، فقط در صورتی که یک استودیوی تولیدی بزرگ باشید یا مقادری زیادی پول با یونیتی در بیاورید (در همچین موردی، آفرین دارید!) باید با یونیتی سهیم شوید؛ در غیر این صورت، هزینه شما “صفر” خواهد بود. سخنگوی یونیتی، کایلا کیف (Kyla Keefe) توضیح می دهد: “هدف ما دستیابی و حفظ پلتفرمی انعطاف پذیر، در دسترس و تظمین شده است، برای اینکه هر کسی بتواند هر نوع بازی بسازد، چه یک پازل دو بعدی ساده، چه بازی پیچیده و بسیار پرجزییات سه بعدی سطح جهانی(AAA).”

۲# یونیتی بسیار بیشتر از “یک موتور بازی سازی مستقل” است.

این حقیقت که یونیتی انتخاب اول توسعه دهندگان مستقل بازی است، هم نعمت است و هم بلا؛ این “موتور بازی سازی مسقل” از آنجا می آید که بازی های ساخته شده در یک طیف گسترده، میان کیفیت عالی و یا بی کیفیت و ضعیف قرار می گیرند. دنیس براون (Dennis Brown)، یک توسعه دهنده یونیتی از شرکت CG Cookie می گوید: “مردم لوگوی یونیتی را در بازی های ساخت مبتدیان می بینند و فرض می کنند که این موتور نسبت به دیگر موتورهای بازی قدرت کمتری دارد.”

این در حالی است که، استودیوهای حرفه ای که از یونیتی برای تولید بازی های پیشرفته و پیشگام استفاده می کنند، به دلیل استفاده از نسخه “Pro”، لوگوی یونیتی را از ابتدای بازی خود برمی دارند. در نتیجه، گیمر ها اغلب به یاد نمی آورند که بازی مورد علاقه شان با انجین یونیتی ساخته شده است.

در حقیقت، همه سبک بازی با یونیتی ساخته می شود، کایلا می گوید: “زیبایی یونیتی این است که توسعه دهندگان به نوع یا سبک خاصی محدود و ملزم نیستند، بنابراین، ما واقعا گستردگی و تنوع دیوانه واری از بازی ها را مشاهده می کنیم. فقط به بازی های ساخته شده با یونیتی دقت کنید، جایی که می توانید تعداد بی شماری از انواع، زیر نوع ها، و سبک ها را ببینید و بررسی کنید.”

۳# یونیتی به استانداردهای صنعت در نمایش واقعیت گرا، جامع عمل پوشاند.

وقتی نوبت به نمایش واقعیت گرا یا رئالیزم (Realism) می رسد، ابزارهای جدید یونیتی، جزو بهترین ها در این صنعت هستند. دنیس می گوید: “امروزه، استفاده از آخرین شیدر های PBR (Physically Based Rendering) به یک استاندارد در آمده است.” “این انجین، ساخت مدل های زیبای Texture_Based را مهیا می سازد. با استفاده ازGlobal Illumination  و ترکیب بندی Real-Time یونیتی، گرافیک های Real-Time شگفت انگیزی می توان ساخت.”

در واقع، قابلیت های نمایش واقعیت گرای یونیتی به اندازه ای قدرتمندند که توسعه دهندگان بسیاری از یونیتی برای کارهای دیگری که ارتباطی با بازی ندارند، استفاده می کنند.

مارتین اسکیندلر (Martin Schindler)، یک توسعه دهنده نرم افزار و مالک شرکت Whimsical Inc، یکی از آنهاست، مارتین توضیح می دهد: “من هیچ وقت در یونیتی، بازی نساخته ام. در واقع، من از آن برای ساخت برنامه هایی تعاملی استفاده می کنم، از شبیه سازی معماری ساختمان ها تا تولید کاتالوگ یا حتی کارهای هنری تعاملی.”

مارتین می گوید: “هر چیزی که نیاز است به صورت Real-Time ارائه شود را می توان با یونیتی پیاده سازی کرد. اگر شما قصد تولید محصولی سه بعدی و تعاملی را داشته باشید، این موتور باید جزیی از ابزارهای کارتان باشد.”

Unity_2018_Showcase_Demo__Book_of_the_Dead

۴# برنامه نویسی در یونیتی، سخت نیست.

یونیتی از دو زبان برنامه نویسی متداول استفاده می کند: سی شارپ (C#) و جاوا اسکریپت (Java Script). جاناتان گنزالس (Jonathan Gonzalez)، یکی از مدرسین یونیتی از شرکت CG Cookie می گوید: “من ترجیحا C# را برای کسانی که با یونیتی آشنا نیستند، پیشنهاد می کنم.”، “هر کسی با که C# آشنایی داشته باشد، می تواند به سرعت درون یونیتی بپرد و برنامه نویسی را شروع کند.”

یونیتی اسکریپت (Unity Script) نسخه ای از جاوا اسکریپت است که به طور اختصاصی برای یونیتی ساخته شده است. چون شبیه به C# است، قادر خواهید بود به راحتی بین آنها جا به جا شوید.

دنیس براون می گوید: “چیزی که من از برنامه نویسی در یونیتی دوست دارم این است که به جای اینکه مجبور باشید با فهرست خاصی از متغیرها سرو کله بزنید، می توانید از UI  یونیتی برای اضافه کردن کارکردهای مختلف به اسکریپت تان استفاده کنید.” این ویژگی به شما کمک می کند تا اگر مبتدی هستید و تازه شروع کرده اید، راهتان را به سمت برنامه نویسی هموار کنید.”

برنامه نویسی مورد علاقه شما نیست؟ مشکلی نیست: “شما تعداد زیادی ابزارهای برنامه نویسی بصری برای یونیتی، مثل PlayMaker را می توانید پیدا کنید. شما می توانید به سادگی اسکریپت های خودتان را بسازید و آنها را به عنوان یک Component برای هر بازی که خواستید، استفاده کنید.

شما حتی امکان اصلاح کامپوننت های مختص یونیتی را نیز دارید. اگر نوشتن اسکریپت ها سرتان را به درد می آورند، می توانید Unity’s scripting reference را بگردید، و به کتابخانه ای عظیم از اسکریپت ها برای انواع مکانیک های بازی دسترسی داشته باشید (هم در C# و هم در یونیتی اسکریپت).

توجه: بر اساس این خبر، یونیتی پشتیبانی خود را از یونیتی اسکریپت متوقف کرده است:

https://blogs.unity3d.com/2017/08/11/unityscripts-long-ride-off-into-the-sunset/


۵# بازی های ساخته شده با یونیتی، روی هر پلتفرمی اجرا می شوند.

امروزه، قرار دادن بازی مان در چندین پلتفرم، امری حیاتی است. خوشبختانه، یونیتی همیشه روی تولید بازی برای هر پلتفرمی برنامه ریزی دارد و گستره پلتفرم ها به طور پیوسته در حال افزایش است.

در حال حاضر، می توانید برای آی او اس (iOS)، اندروید(Android) ، کامپیوترهای رومیزی(PC)  یا کنسول ها، بازی تان را بسازید. بهترین قسمت ماجرا چیست؟ نیاز به تغییرات اندک است یا در بعضی موارد، تقریبا هیچ تغییری برای اجرا کردن روی پلتفرم های مختلف لازم نیست. جاناتان گنزالس میگوید: “به طور غیر قابل باوری ساده است”، یا “با کلیک روی چند دکمه می توانید چندین نسخه از بازی خود برای چند پلتفرم داشته باشید تا برای فروشگاه های آنلاین مانند استیم (Steam) یا اپ استور آی او اس (Appstore) منتشر شود.”

مدیر تولید شرکت بلیزارد (Blizzard)، جانسون چایس (Jason Chayes) می گوید: “امکان چند پلتفرمه بودن خروجی یونیتی بود که به ما کمک کرد تا بازی Hearthstone را به صورت گسترده منتشر کنیم. [این حقیقت که] یونیتی از ای او اس (iOS) پشتیبانی می کند عالی است؛ این قابلیت برای خروجی گرفتن روی آی پد به صورت خارق العاده ای به ما کمک کرد.”

علاوه بر این، یونیتی برای دستگاه هایOculus Rift ، HTC Vive ، Microsoft Hololens و … می توان خروجی گرفت. واقعیت این است که، اگر شما بتوانید بازی یا نرم افزاری برای یک پلتفرم خاص بسازید، یونیتی می تواند آن را با زحمت کمتری بسازد.


۶# شما می توانید از یونیتی به طور حرفه ای استفاده کنید.

“یونیتی تنها برای بازیسازان تازه کار و خروجی آن متوسط است.” متاسفانه  این دو باور غلط، باعث شده بود انجین یونیتی دست کم گرفته شود و تازه وارد های عاشق، تنها نام های عظیمی همچون آنریل انجین (Unreal Engine) و یا انجین های بازی های بزرگ AAA را قبول داشته باشند. مایک روسی (Mike Rossi) طراح فنی هنری شرکت وولیشن استدیو (Volition Studios) می گوید:”بیشتر استودیوها در استفاده از ابزارها انعطاف پذیر هستند”، “هیچ کس از شما انتظار ندارد در برنامه های بسیاری مهارت داشته باشید. آنها به شما اجازه می دهند از آنچه می خواهید استفاده کنید، چه یونیتی چه چیز دیگری.”

حتی ممکن است استدیویی از شما بخواهد از ابزارهای داخلی شان استفاده کنید، گرچه آنها اغلب از ابزارها و نرم افزارهای رایج استفاده می کنند. خبر خوب این است، یونیتی و دیگر برنامه های توسعه بازی تشابهات بسیاری دارند، مانند بلندر (Blender) که میانبرهایی شبیه مایا (Maya) دارد و گیمپ (Gimp) که مفاهیمی شبیه فوتوشاپ (Photoshop) دارد.

در این روزها، استدیوهای سطح جهانی (AAA) بیشتر از یونیتی استفاده می کنند، همانطور که کایلا می گوید: “مشاهده می کنیم که شرکت هایی چون Ubisoft, EA, Obsidian, Insomniac و Square Enix همگی از یونیتی استفاده می کنند.”

تعدادی از بازی های مطرح دنیا که با انجین یونیتی تولید شده اند:

Slide_made-with-unity-children-of-morta--900x500
Slide_made-with-unity-cuphead-900x500
Slide_made-with-unity-Ghost-of-a-Tale-900x500
Slide_made-with-unity-INSIDE-900x500
Slide_made-with-unity-monument-valley2-900x500
Slide_made-with-unity-Ori-and-The-Blind-900x500
Slide_made-with-unity-unruly-heroes-900x500
قبلی
بعدی
ArrowArrow
Slider

۷# دسترسی به ابزارهای کمکی یونیتی آسان است.

به دنبال یک سیستم AI برای بازی تان می گردید؟ Unity Asset Store آن را دارد. به دنبال مدل های سه بعدی، انیمیشن، پروژه های تکمیل شده، صدا و … می گردید؟ آنها را اینجا خواهید یافت.

این فروشگاه بزرگ نه تنها خرید اسست ها (Assets) یا ابزارهای کمکی برای پیاده سازی بازی رویایی تان را ساده می سازد، بلکه می توانید اسست های خودتان را نیز در آنجا بفروشید. جاناتان گنزالس می گوید: “من ابزارهایی چون ProBuilder و UFPS را بسیار توصیه می کنم،”. “فروشگاه یونیتی حقیقتا یک معدن طلا برای توسعه دهندگان بازی است!”

کایلا این نکته را خاطر نشان می سازد: “ما این را بارها و مکرراً از توسعه دهندگان مستقل می شنویم که به خاطر دسترسی به چیزی که، ساخت آن توسط خودشان ممکن است ساعت ها یا بیشتر طول بکشد، آن چیز ها را با کمترین هزینه در فروشگاه یونیتی پیدا می کنند. هر چه که یونیتی آن را نساخته، می توان در Unity Asset Store یافت.”


۸# یونیتی بسته ی کاملی از خدمات را دارد.

دو کلمه: خدمات یا سرویس های یونیتی (Unity Services). این سرویس ها، مجموعه ای از ویژگی هاست که ساخت، اشتراک و فروش بازی هایتان را ساده تر می سازد.

Unity Cloud Build و Unity Collaborate ابزارهایی برای پشتیبان گیری از کل بازی تان و ساخت چندین نسخه بدون اشغال فضای سیستم تان هستند. جاناتان اغلب از این سرویس ها استفاده می کند: “من با خیال راحت از کل پروژه در فضای ابری و صورت آنلاین، پشتیبان می گیرم و اگر به یک اسکریپت یا چیزی قدیمی تر نیاز داشته باشم، می توانم به سرعت به آن دسترسی داشته باشم،” او این توضیح را نیز می دهد: “من می توانم دیگران را نیز به پروژه ام دعوت کنم تا تغییراتی ایجاد کنند یا اینکه ببینند کارها را چطور انجام داده ام.”

در Unity Services، می توانید ابزارهایی نیز برای موارد تحلیلی، تبلیغات، عملکرد، مولتی پلیر و غیره بیابید، که به شما دید بسیار عمیقی درباره جاهایی که گیمرهایتان به مشکل برمیخورند، می دهد. “این سرویس ها تماماً در یک Asset هستند و باید در روند کار یک توسعه دهنده بازی وجود داشته باشند”.

Unity-Services

۹# هزاران منبع برای کمک به شما به طور همزمان وجود دارد.

محبوبیت جهانی یونیتی تا حد بسیار زیادی به خاطر منابع عظیم آموزشی، تجربیات، آموزه ها و منابع اجتماعی توسعه دهندگان یونیتی هست، همانطور که جاناتان می گوید: “اگر بدنبال امتحان کردن چیزی در یونیتی باشید، شانس پیدا کردن آن به صورت رایگان بسیار زیاد است، چون قبلا شخص دیگری نیز به دنبال آن بوده است.”

اما در گذشته این مطلب درست نبود: “هنگامی که من با نسخه ۳٫۵ یونیتی شروع به یادگیری آن کردم، مقدار موارد آموزشی و منابع موجود، کم و پراکنده بود،”، “شخصا از منابع متعدد آنلاین یادگیری را شروع کردم و خود را آموزش دادم. اما امروزه، شرایط کاملا متفاوت است: با یک اشاره، منابع نامحدودی در اختیار دارید، فقط باید بروید و آنها را بقاپید.”

۱۰# واقعیت افزوده و واقعیت مجازی.

از آن خوشتان بیاید یا نیاید، واقعیت افزوده (augmented reality) و واقعیت مجازی (virtual reality) بسیار معتاد کننده است. پوکمون گو (Pokémon Go) یکی از محبوب ترین بازی های AR دنیاست که با یونیتی ساخته شده است. امروزه یکی از استفاده های اساسی یونیتی، همین واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR) است که به بازی ها و سرگرمی های ما، سمت و سوی جدیدی داده است.

پیشنهاد نهایی: یونیتی انتخابی عالی است.

چه بخواهید وارد عرصه توسعه بازی های موبایل شوید، چه بازی های رایانه ای، کنسول ها یا فقط بازی های تحت وب، استفاده از یونیتی آسان است و منابع یادگیری فراوانی دارد. با شیوه برنامه نویسی و روند تولید بصری اش، شگفت زده خواهید شد که چقدر سریع قادر خواهید بود اولین بازی تان را سرهم بندی کنید، چرا که “این موتور فهم را ساده می سازد”.


ترجمه و تنظیم: محمد مهدی شقایقی

منبع: 9+1 Reasons Unity is a Smart Choice for Game Developers

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *